Geoblog.pl    cariatyda    Podróże    Litwa    Wilno

Wilno

Litwa
Litwa, Wilno

Najbardziej wyczerpujący dzień pod względem zwiedzania. No ale studia turystyczne zobowiązują, trzeba poznać jak najwięcej, żeby potem móc wybrać co chcemy pokazać innym. Więc były i kościoły (Bernardynów, św. Anny, katedra św. Stanisława, św. Ducha, św. Trójcy, św. Teresy...) i cerkwie (Spaska, Patnicka, św. Ducha...) i miejsca związane z wieszczami (Muzeum Mickiewicza, dom Słowackiego, zaułek Literatów...) i z historią Litwy (wzgórze zamkowe, uniwersytet, stary rynek...) i wiele wiele innych. Po całym dniu trudno było sobie właściwie przypomnieć, co gdzie i jak.

Co warto zobaczyć? Na pewno kościół św. Piotra i Pawła na Antakolu- dla wspaniałego stiukowego wystroju. Robi wrażenie. Katedrę na głównym placu- za swój monumentalizm. Warto wjechać kolejką za 1lt na wzgórze zamkowe- trochę emocji i fajne widoki z góry a wszystko w samym centrum. Obowiązkowo kościół św. Trójcy i Ostrą Bramę a tuż obok cerkiew św. Ducha. A jeśli komuś znudzi się barokowy przepych niech zajrzy do kościoła Bernardynów- totalne zaskoczenie w porównaniu z innymi świątyniami.

Na wieczór polecam artystyczną dzielnicę Zarzecze (Uzupio), która jest niezależną republiką i posiada własną konstytucję. Podobają mi się zwłaszcza punkty: człowiek ma prawo kochać kota i opiekować się nim, czy człowiek ma prawo umrzeć, ale nie ma takiego obowiązku. (Więcej: http://popish.blox.pl/2008/01/Konstytucja-Republiki-Zarzecze.html ). Most na Wilejce- brama Zarzecza ma też wyjątkowe znaczenie- "porasta" go kilkaset kłódek. Lokalna tradycja nakazuje parom świeżo po ślubie pozostawiać tutaj własną. W knajpie tuz obok zbiera się co jakiś czas przy piwku parlament dzielnicy, mieliśmy akurat okazję tego wieczora obserwować naradę :)